Cupping Massage

Wat is Cupping Massage en wat zijn de effecten?

Cupping massage is een alternatieve massage die de bloedcirculatie verhoogt in het gebied waar de cups worden aangebracht. Deze vorm van massage is een diepwerkende massage, vergelijkbaar met bindweefselmassage. Doordat de cups zich vacuüm zuigen op de huid kun je veel dieper inwerken op het lichaam dan met de bekende massagetechnieken. De kracht van vacuüm is sterk en dit stimuleert de doorbloeding en doorstroming van energie in sterke mate. Hiermee wordt ook meteen de stofwisseling gestimuleerd. Op de pijnlijke plekken wordt het lichaam bevrijd van afvalstoffen; de spieren en de huid kunnen beter functioneren en de pijn verdwijnt. Doordat tegelijkertijd ook de lymfeafvoer wordt verbeterd, versterk je met Cupping ook de weerstand.

Hoe werkt Cupping precies?

Als er weefsels door overbelasting of blessure niet goed meer functioneren, ontstaat er vaak een ophoping van afvalstoffen en/of vocht, ook wel blokkades genoemd. Ook treedt er vaak bloedvatvernauwing, verkramping en verkleving op. Dit belemmert het herstel. Cupping werkt niet alleen tegen cellulitis en verslapte huid, maar ook bij vastzittende spieren. De behandeling is hierdoor zeer geschikt voor rug-, schouder- en nekklachten. Vooral bij spier- en gewrichtspijnen is het effect snel merkbaar. Door de diepe bindweefselmassage worden spieren en huid soepel gemaakt.

Zijn die rode plekken na de behandeling wel ‘normaal’?

Cupping is niet pijnlijk, maar kan wel even een onaangenaam gevoel geven. De vacuümkracht van de cup kan dan eventueel verminderd worden. De rode of blauwe plekken die achterblijven na een Cupping massage zijn normaal. Deze plekken ontstaan door de zuigkracht, die de cups uitoefenen op de bloedvaten. De plekken trekken echter na enkele dagen vanzelf weg. Het is geen teken dat de massage pijnlijk is. Integendeel, Cupping voelt natijd namelijk juist prettig aan. De rode of blauwe plekken na Cupping zijn dus normaal en geen reden tot bezorgdheid!

Wanneer mag u geen Cupping massage ondergaan?

• Zwangerschap
  • Afwijkende moedervlekken en andere huidvlekken
  • Hartaandoeningen
  • Hernia